Ga naar Nederlandse website  Go to English website

Leefstijl en voeding

Een mooie verzameling van inzichten in voeding en de ziekte van Parkinson

Goed eten kan u helpen de controle over uw gezondheid te krijgen. In feite, de keuze om gezond voedsel te eten kan resulteren in het verbeteren van de symptomen van de ziekte van Parkinson (ZvP). En sommige onderzoeken suggereren dat gezonde voedingskeuzes ziekte-modificerende effecten kunnen hebben, wat betekent dat ze de ZvP-progressie kunnen vertragen. Het veranderen van uw eetgewoonten kan een uitdaging zijn, maar er zijn vele kleine aanpassingen die u aan uw dieet kan maken welke tot grote voordelen kunnen leiden. Leren over hen is de eerste stap. 

ZvP-symptomen managen met dieet

Onderzoek ondersteunt deze strategieën voor het beheer van de volgende ZvP symptomen en medicatie bijwerkingen:

Schommelingen

Sommige mensen die levodopa (Sinemet) nemen merken op dat hun medicatie minder effectief is wanneer ze worden ingenomen met een eiwitrijke maaltijd (een maaltijd met voedsel zoals vlees, vis en eieren). Om deze moeilijkheid aan te pakken, kan uw arts aanbevelen levodopa 30 minuten voor of 60 minuten na het eten te nemen. Dat komt omdat levodopa wordt geabsorbeerd in het spijsverteringsstelsel door dezelfde route als eiwit - wanneer samengenomen, beide concurreren om te worden geabsorbeerd in het lichaam.

Zelfs na het aanpassen van medicatie timing, sommige mensen hebben nog steeds moeite met het absorberen van het. Dit kan leiden tot schommelingen - de levodopa verdwijnt te vroeg of u ervaart veranderingen gedurende de dag tussen het geneesmiddel goed werken en helemaal geen voordeel hebben.

Een eiwitherverdelingsdieet is een populaire oplossing voor schommelingen. Dat betekent dat het eten van de meeste van uw dagelijkse eiwitten tijdens het eten rond eten - de laatste maaltijd van de dag - om Sinemet interferentie te minimaliseren tijdens het grootste deel van de rest van de dag. In onderzoeken, schommelingen verbeterd in ongeveer 80 procent van de mensen die deze dieetverandering. Mensen die het meest profiteerden waren degenen die het regime vroeg in de loop van hun ZvP begonnen, voordat de schommelingen ernstig werden.

IJzer kan ook voorkomen dat je lichaam van het nemen van levodopa medicijnen. Neem geen ijzersupplementen of multivitaminen  met ijzer binnen twee uur na Sinemet.

Slaperigheid overdag

Studies tonen aan dat het nemen van cafeïne in twee tot vier kopjes koffie per dag kan verbeteren overdag slaperigheid.

Orthostatische hypotensie

is aanhoudende lage bloeddruk en duizeligheid bij het staan. Er zijn verschillende manieren om dit symptoom te verminderen:

  • Vermijd grote maaltijden, omdat ze bloed naar het spijsverteringsstelsel leiden.
  • Verhoog de hoeveelheid zout in uw dieet.
  • Verminder het alcoholgebruik.

Drink anderhalf tot twee liter per dag van vloeistoffen (zes tot acht 8-ounce glazen, met inbegrip van water, koffie en andere dranken). U ook gebruik maken van een hoge beker die lijnen heeft om uw vooruitgang te markeren en u helpen bij te houden gedurende de dag.

Constipatie

Als u minder dan één stoelgang per dag hebt, probeer dan:

  • Drink meer vocht.
  • Verbruiken meer vezels, van fruit, groenten, bonen, volle granen, noten en zaden. Streef naar 30-40 gram vezels per dag. Kies voedingsmiddelen die vijf of meer gram vezels per portie hebben.

Cognitieve veranderingen

Veel studies hebben aangetoond dat het mediterrane dieet het risico op cognitieve stoornissen voor iedereen kan verlagen. Dit dieet is rijk aan volle granen en groenten. Het omvat ook vis, evenals kleine porties van vetarme zuivel en mager vlees, en maakt gebruik van olijfolie in plaats van boter.

Gezonde botten

Mensen met ZVP hebben vaak lage bloedspiegels van vitamine D, die essentieel is voor sterke botten en kan ook een rol spelen bij het afweren van depressie en cognitieve verandering. Zorg ervoor dat uw arts uw vitamine D test. Het kan moeilijk zijn om genoeg vitamine D te krijgen door middel van dieet. Uw arts kan supplementen aanbevelen.

Ondervoeding en gewichtsverlies

Als uw voedsel smaakt flauw, heb je waarschijnlijk verloren een deel van uw gevoel van geur - een gemeenschappelijk ZvP symptoom. Om voedsel aantrekkelijker te maken, zodat je meer wilt eten, probeer het te kruiden met kruiden, specerijen en andere smaken. Als u of uw geliefde met ZVP heeft ervaren aanzienlijk gewichtsverlies, vraag uw arts voor een verwijzing naar een voedingsdeskundige. Dit lid van uw gezondheidszorg team kan bieden verschillende strategieën voor het behoud van een gezond gewicht, afhankelijk van uw leeftijd en ZvP symptomen.

Uw dieet en het microbioom

Een van de grote verhalen in de geneeskunde is de rol van het darmmicrobioom (de bacteriën en andere micro-organismen die in het spijsverteringsstelsel leven) in gezondheid en ziekte.

Verschillende studies hebben aangetoond dat mensen met ZVP hebben veel lagere niveaus van Prevotella soorten bacteriën - een type dacht goed te zijn voor het behoud van de darmgezondheid. Ze hebben ook hogere niveaus van bacteriën geassocieerd met ontsteking, die schadelijk kunnen zijn.

Hoe verhoudt zich dat tot uw dieet? Wat je eet beïnvloedt welke bacteriën kunnen gedijen in uw spijsvertering. Studies hebben aangetoond dat het eten van een mediterrane, of whole-food plant-based dieet, creëert een omgeving waar Prevotella en andere gezonde bacteriën kunnen bloeien. Vezel en andere componenten van hele plantaardige voedingsmiddelen en soms aangeduid als 'prebiotica' omdat ze voeden de "goede" bacteriën in de darm, die gunstig kunnen zijn voor mensen met ZVP.

Kan goed eten de loop van ZvP veranderen?

Wetenschappers weten veel over de moleculaire veranderingen die ten grondslag liggen aan Parkinson. Je hebt misschien gehoord van alfa-synuclein, het eiwit dat klonten vormt in hersencellen, oxidatieve stress, mitochondriale disfunctie, en ontsteking. De zoektocht is intens voor therapieën die deze processen kunnen stoppen of omkeren. Kunnen voeding of dieetkeuzes iets doen om ze te veranderen of het verloop van ZvP te veranderen?

Sommige laboratorium en dierlijk onderzoek suggereren dat dieet een effect zou kunnen hebben, met name plantaardige voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, peulvruchten, noten en zaden. Elk plantaardig voedsel bevat honderden chemische stoffen genaamd fytochemicaliën. Dit zijn geen voedingsstoffen, maar stoffen die, alleen of in combinatie, invloed hebben op veel van de processen waarvan wordt gedacht dat ze betrokken zijn bij ZVP, waaronder oxidatie, chronische ontsteking, eiwitaggregatie en mitochondriale disfunctie.

Fytochemicaliën zijn niet bewezen dat ziekteprogressie te veranderen bij mensen met ZVP, maar geen van beide is er meestal geen kwaad in het eten van een dieet dat hele, onbewerkte planten omvat. Dit dieet heeft bewezen voordelen voor het voorkomen van hart-en vaatziekten en kan verminderen ZvP symptomen, zoals constipatie en het risico van cognitieve verandering.

De beste manier om anti-oxidanten en ontstekingsremmende verbindingen in uw bloed en hersenen te verhogen is door het eten van planten - alle verschillende delen van hen. Kies vers, of bevroren hele voedingsmiddelen en vermijd verpakt of ingeblikt voedsel zoveel mogelijk. Er is niet één voedsel dat het beste is - streven naar variatie elke dag. En zorg ervoor dat noten en zaden op te nemen. Beregening een eetlepel gemalen lijnzaad op andere voedingsmiddelen is een eenvoudige manier om uw dieet te verbeteren.

Gezond eten met ZvP

Het eten van een hele voeding, plantaardige dieet, vaak een mediterrane dieet, kan u helpen leven goed met ZvP. Eet wat je nodig hebt om te eten om gelukkig te zijn - maar ook meer van het voedsel dat goed is voor uw gezondheid te eten.

Als je Parkinson hebt, kan elke gezonde levensstijl veranderen helpen. Kiezen om goed te eten leidt ook tot een gevoel van empowerment dat u helpt in uw dagelijks leven met ZVP. Hoewel het kan een uitdaging zijn om beter te eten, de meeste mensen maken kleine dieet veranderingen geleidelijk dat grote veranderingen in de tijd. Raadpleeg altijd uw arts voordat u grote wijzigingen aanbrengt.

Voor meer informatie over voeding en Parkinson, bezoek Parkinson.org/nutrition  of lees meer over het mediterrane dieet.

Is er een aanbevolen dieet voor mensen met ZvP?

Onderzoek suggereert dat het eten van een whole-food plant-based dieet, rijk aan een verscheidenheid van verse groenten en fruit en rijk aan vezels, kan helpen sommige ZvP symptomen te verminderen.

Moet ik biologische producten eten?

Het is aannemelijk, maar niet (jurdisch) bewezen, dat de residuen van bestrijdingsmiddelen op groenten en fruit ZvP kunnen beïnvloeden. Voor advies over het vermijden van voedingsmiddelen met pesticiden, download de Environmental Working Group's Shopper's Guide to Pesticides in Produce.

Kunnen supplementen helpen bij de ZvP?

Mensen die laag testen kunnen vitamine D supplementen nodig hebben. Als je een volledig plantaardig, veganistisch dieet eet, heb je vitamine B12-supplementen nodig. Geen supplementen zijn bewezen gunstig voor ZvP. Vertel het uw arts als u supplementen neemt.

Moet ik gluten opgeven?

De overgrote meerderheid van mensen kan gluten zonder nadelige gevolgen eten. Het is een eiwit gevonden in sommige volkoren granen, die waarschijnlijk goed zijn voor mensen met Parkinson voor de vezels en andere voedingsstoffen die in hen.

Zijn probiotica goed voor ZvP?

Probiotica bevatten niet de gezondheid bevorderende darmbacteriën die ontbreken bij mensen met ZvP. Echter, sommige studies suggereren dat probiotica kan nuttig zijn voor constipatie in ZvP.

Een van de grote verhalen in de geneeskunde is de rol van het darmmicrobioom (de bacteriën en andere micro-organismen die in het spijsverteringsstelsel leven) in gezondheid en ziekte.

Verschillende studies hebben aangetoond dat mensen met ZVP hebben veel lagere niveaus van Prevotella soorten bacteriën - een type dacht goed te zijn voor het behoud van de darmgezondheid. Ze hebben ook hogere niveaus van bacteriën geassocieerd met ontsteking, die schadelijk kunnen zijn.

Hoe verhoudt zich dat tot uw dieet? Wat je eet beïnvloedt welke bacteriën kunnen gedijen in uw spijsvertering. Studies hebben aangetoond dat het eten van een mediterrane, of whole-food plant-based dieet, creëert een omgeving waar Prevotella en andere gezonde bacteriën kunnen bloeien. Vezel en andere componenten van hele plantaardige voedingsmiddelen en soms aangeduid als 'prebiotica' omdat ze voeden de "goede" bacteriën in de darm, die gunstig kunnen zijn voor mensen met ZVP.

Eigen risico

Alle Parkinson2Beat activiteiten waar u aan meedoet, doet u mee op eigen risico.

  • Leefstijl
  • Program
  • Inschrijf
  • Doneer
  • Parkinson
  • Results
  • Donate
  • Vrijwilliger
  • Sponsor
  • Merchandise
  • Blog
  • Contact